salam kasih sayang berpanjangan...

Selamat datang dan selamat berkenalan kepada semua 'blogwalking'. Kalau dah menjengah tu, tinggalkanlah mesej supaya saya dapat 'walking' ke blog anda pula. ahaks :)
"It's good to know something new."

Tuesday, August 25, 2009

KELUHAN PERANTAU



hi there...

tanda-tanda 'comunication breakdown' dalam rumahtangga anda:

1. pasangan lebih banyak diam, sediam-diamnya dan tidak respon kepada bicara anda, tiada apa-apa yang kelihatan perlu dibincangkan,
2. sentuhan kini menjadi sesuatu yang merimaskan,
3. lebih banyak mengeluh daripada senyuman,
4. usahlah menghantar mesej sms atau panggilan telefon, tidak dilayan dan tiada perkhidmatan itu untuk anda,
5. anak-anak menjadi perantara jika ada sebarang perkara yang ingin disampaikan,
6.tidur sebilik tetapi anak-anak menjadi sempadan antara anda dan dia, atau anda sentiasa dapat melihat belakangnya sepanjang malam,
7. anda mengambil tindakan 'gila', tapi yang melawat anda di hospital ialah saudara-mara atau rakan-rakan anda, dan dia tidak nampak muka,
8. paling teruk apabila anda ditinggalkan di tepi lebuh raya dan tiada orang berpatah semula untuk 'mengutip' anda di tepi jalan itu... dan tiada rasa ingin meminta maaf walaupun anda menangis sepanjang malam... dalam kata lain: "lantaklah kau!"
9. pasangan anda menyimpan foto perempuan lain... (mengapa dia menjanda ya...? adakah dia penyebab keruntuhan rumahtangganya sendiri?)

itu tandanya, putus sudah kasih sayang. saya boleh terima semua perkara 1-7 di atas sepanjang usia perkahwinan, tetapi apabila perkara ke-8 dan 9 terjadi terjadi kepada para isteri, saya pun membuat kesimpulan bahawa dalam rumahtangga itu sudah tiada kasih sayang, perhatian dan mawaddah.

kasihan anak-anak... ibu akan sentiasa berada di sini untukmu, anak-anakku hingga sampai masa kita perlu meninggalkan semuanya.

wahai lelaki yang masih beristeri di luar sana,
menguruskan orang perempuan sebenarnya sangat mudah. banyakkan komunikasi, tunjukkan sayang anda, sesekali berikan sentuhan 'simple', layanlah percakapannya... maka, we will be all right... semuanya beres.

kata seorang rakan kepada suaminya yang suka meminjam wang (biasalah kami tidak berkira asalkan bahagia); "jika layanan bagus, pinjaman wang itu aku tak ingatpun, kira hangus saja. diberi seikhlas hati. tapi, kalau layanan buruk, hutang tetap hutang walaupun tidak dituntut. tergantunglah roh anak Adam itu antara bumi dan langit kerana tidak melangsaikan hutangnya!"

kami memang berusaha menjadi isteri yang baik, kami tidak bersuara tanpa sebab, kami tidak marah tanpa punca, kami tidak terluka begitu sahaja. kami tahu suami pun tidak berubah sikap tanpa sebab, kami berusaha memahami. akan tetapi, selagi ruang perbincangan itu ditutup, berasakan tiada apa-apa berlaku sedangkan retak menanti belah, usaha terakhir kami hanyalah menunggu. selesakan diri dan senangkan hati.

jumpa lagi...

No comments:

Popular Posts