salam kasih sayang berpanjangan...

Selamat datang dan selamat berkenalan kepada semua 'blogwalking'. Kalau dah menjengah tu, tinggalkanlah mesej supaya saya dapat 'walking' ke blog anda pula. ahaks :)
"It's good to know something new."

Friday, November 15, 2013

Fragmen Kek Coklat


Sejak-sejak kek coklat mendapat penjenamaan semula sepuluh tahun yang lalu (saya rasa di luar negara kek ini merupakan pencuci mulut yang biasa saja), memang ramai benar yang pakar dalam memasak kek ini sama ada menggunakan teknik bakar atau kukus; menggunakan butter atau minyak masak saja. Juga baking powder atau soda bikarbonat, serta bermacam-macam ubah suai bahan termasuk apa-apa saja yang ada di dapur.

Dulu-dulu tiada istilah ‘moist’ dalam menikmati kek coklat. Sekurang-kurangnya saya tidak pernah dengar. Mungkin sebab itu kek coklat versi awal saya tidak lembap walaupun masih boleh dinikmati anak-anak.

Kek Pisang -- rekah kemain terlebih tepung.
 Er, sebenarnya buat tak ikut sukatan.
Pakai campak je macam expert :)
Puas juga belajar dalam tiga tahun ini. Lihat resepi di blog, rasanya tak mungkin menjadi. Saya puas membakar kek sejak usia belasan tahun, kek pertama saya menyerupai kuih baulu –- cuma dimasak dalam loyang, cantik rekah di tengah tapi keras kelengkung terlebih tepung menjadi habuan ayam di belakang rumah.

MASALAH KEK TIDAK MENJADI
1) Kerap benar kek saya mendap @ bantat. Pernah sekali, bapa mertua berkunjung ke rumah saya bersama-sama rakan-rakannya, saya menghidangkan kek gula hangus dalam bentuk bingka tepung kerana bantat! Keknya padat dan berminyak-minyak, hanya dijamah sahaja. Malunya terasa hingga kini.

Setelah banyak kali menonton saluran Astro703, melihat Anna Olson memasak, barulah saya tahu adunan tidak boleh diputar lama setelah dimasukkan tepung bagi mengelakkan terlalu banyak udara masuk ke dalam adunan yang boleh menyebabkan kek yang naik cantik, turun semula setelah oven sejuk. Mana saya tahu, tiada sesiapapun pernah memberitahu teknik mengadun dan membakar kek.

2) Saya tidak mesra dengan baking powder kerana bagi saya serbuk penaik itu tidak membantu kek saya naik. Kek saya selalu turun semula! Rupa-rupanya tersalah teknik mengadun tepung. Kasihan serbuk penaik yang tidak bersalah itu. Saya lebih percaya kepada soda bikarbonat dan tidak pernah mencuba resepi yang menggunakan serbuk penaik. Bimbang kek bantat lagi.

Itupun saya tidak begitu percaya kepada soda ini menyebabkan saya menambah sukatannya kalau merujuk resepi kek. Maka, selalulah kek coklat saya tidak boleh dimakan kerana rasa soda yang ketara – payau! Kasihan saya L

Baik buruknya perangai, saya tidak pernah mengadun kek menggunakan tepung kek, tidak mencabar. Adunan saya klasik – tepung gandum biasa saja. Cuma teknik yang salah digunakan bertahun-tahun.

3) Masalah lain ialah kek saya kering dan berderai. Teksturnya kasar dan tidak gebu walaupun boleh dimakan. Selalu kalau saya menyediakan kek ketika Hari Raya atau jamuan, kek saya paling lambat habis.

Teknik lagi rupa-rupanya. Saya tidak faham istilah gebu dalam memukul butter. Pakai pukul saja sampai kembang tapi tiada penanda aras ‘apakah kembang itu’? setelah lebih kurang 20 tahun, barulah saya tahu pukul sampai kembang tu apa... Malangnya nasib saya. Lembab betul!


Resepi hanya cakap ‘pukul sampai kembang’. Seminit dua adunan butter dan gula dalam mangkuk adunan, siap. Terus tambah telur. Macam mana nak gebu?

Rupa-rupanya, istilah ‘gebu’, ‘ringan’ dan ‘kembang’ ialah butter atau marjerin biasa yang dipukul perlu diputar hingga bertukar warna dan gula pasir terasa halus. Bukan seminit dua, tapi saya pernah putar butter guna heavy duty mixer high speed sampai 45 minit! Ambik kau, butter. Sempat kemas rumah bagai.

Kek Coklat mula-mula belajar. macam nak jadi bengkang pun iya jugak. gebu jauh sekali.
 Bukan lembap tapi basah kot :) Tabur gula kat atas sebab kurang manis, he3
Usah percaya masa memutar butter dalam rancangan masakan, nampak sekejap saja kek dah naik cantik. rancangan masakan telah disunting untuk tempoh masa persembahan. Nak dapat adunan ringan kena ambil masa. Sekali saja menggunakan teknik yang tepat ini, kek kemain gebunya! Cair dalam mulut.

Buttercake kot-- yang tak gebu. Boleh dimakan panas2 sedap la.
Masih tak puas hati dengan hasilnya. Ini sekitar tiga tahun yang lalu :)
Office mate tukang rasa dan komen untuk meningkatkan hasil persembahan. Syok la depa dapat makan kekadang seminggu sampai dua kali ma... Anyway, tq Kak Mimi, Madam Ooi, Lim Chee Lee, Shima dan pakar kek, Siti yang sudi makan dan komen. Kadang-kadang bengang juga, tapi untuk kek yang lazat ikut standard hotel (bukan standard kedai kek yang cantik dipandang saja, ya), tabahkan hati dan cuba lagi.

Juga terima kasih kak Zana yang beri resepi yang hebat walaupun saya ada 10 resepi kek coklat moist. Beliau tidak kedekut teknik serta tips melayan saya walaupun saya riuh rendah bertanya. Resepi memang banyak, tapi tanpa teknik dan cara yang betul, kek coklat anda tidak akan gebu. lembap dan lazat.






Bahan Kek Coklat

*  Ada orang guna butter, marjerin atau minyak masak. Sudah tentu rasanya berbeza-beza. Lebih berkualiti bahan yang anda gunakan, tentulah hasilnya lebih lazat.

Lagi Buttercake. Bubuh 4 bahan. Kira ok la tapi belum gebu lagi.
Tu yang tabur kismis kasi anak selera sikit :)

     











*  Ada orang guna baking powder @ serbuk penaik atau soda bikarbonat tapi kata Siti, bahan-bahan ini elok kalau bekerja bersama-sama
Kek Coklat yang ni resepi Delima Suasa. Pakai minyak masak & soda. Bakar.
Saja guna loyang nipis sebab takut tak naik. Rasa? Rasa soda bikarbonat sebab
lebihkan sukatan takut tak naik, he3. Cerita lama ni...
Terlebih soda jadi macam Kek Gula Hangus pulak!
Lagi kes tak percaya peranan soda.
*  Ada pula tukang masak amatur ni yang guna tepung kek @ superfine, sure menjadi dari segi rasa tapi gebukah? Saya guna tepung biasa saja


*  Teknik memasak – bakar atau kukus. Bagi saya kalau kukus bukan kek tapi apam. So, tak pernah cuba kukus. Cuma sejak cuba guna teknik kukus sekali, kek lebih lembap rupa-rupanya.

* Masa memasak kek dan suhu. ><180 span="">° selama 40 minit. Semuanya bergantung pada saiz adunan, saiz loyang dan kepanasan oven anda. Dulu-dulu guna oven dahulukala cap Rama-Rama, tentulah masa dan suhu berbeza. Paling penting sentiasa pantau oven, cucuk dengan lidi setelah nampak kek naik dan kering di bahagian atasnya. Ini kemahiran yang perlu dipraktiskan sentiasa sebab sukar untuk dihuraikan dengan tulisan tanpa praktik.

...bersambung :)





No comments:

Popular Posts