salam kasih sayang berpanjangan...

Selamat datang dan selamat berkenalan kepada semua 'blogwalking'. Kalau dah menjengah tu, tinggalkanlah mesej supaya saya dapat 'walking' ke blog anda pula. ahaks :)
"It's good to know something new."

Monday, October 18, 2010

"Abang Tak Tahu, Mama."

"Roti tak ada, mama. Dah habis," perlahan dan dalam renungan comel yang menyembunyi resah, Zikry menghulur sedikit kepalanya di jeniang pintu. Agaknya bersedia untuk mengelak kalau-kalau Mama bertindak pantas mendaratkan penamparnya di pipi mungil itu.

"Tak ada tak mengapalah. Mana duitnya?" Suara lembut Mama tidak menyusut resah, malah menambah rasa bimbang. Biasalah kalau sudah bersalah.

"Duit tak cukup, Ma. Tercicir seringgit." Mata membulat bersinar menentang wajah Mama yang mengesan sesuatu. Tangan menghulur RM2 dan kaki selangkah mundur.

"Hilang seringgit, Ma." Sekali lagi bersuara perlahan. Buat apa pula 'ni - Mama menebak.

"Zikry buat apa dengan duit Mama?" Geleng.
"Tidak buat apa-apa."

"Cakaplah..." Desakan Mama sudah tidak dapat dielak. Lari bermakna tubuh akan sakit disinggah rotan plastik yang tersimpan di atas almari. Terus menunggu bererti menyerah diri untuk dihukum juga.

"Zikry beli aiskrim." Riak wajah si kecil enam tahun itu bertukar tona, bersedia membela diri. Tubuh kerdil bergetar dalam siaga kerana terlalu rutin dihukum dan disakiti. Kali ini perlu bersedia juga.

Mama terkesima, diam berfikir. Tidak terus bertindak seperti biasa, pantang melihat kesilapan anak kecil itu, hukum dulu. Menimbang kemudian.


adoi... sakit kepala kalau mendesak idea waktu2 tengah hari yang menyengat begini. nanti la akak sambung, ya dik....... :)

2 comments:

theblabber said...

nice writing. pengalaman sendiri?

sis_fazi said...

pandai meneka ya?!!! melihat sendiri, selebihnya ditambah perisa di sana sini.

Popular Posts