salam kasih sayang berpanjangan...

Selamat datang dan selamat berkenalan kepada semua 'blogwalking'. Kalau dah menjengah tu, tinggalkanlah mesej supaya saya dapat 'walking' ke blog anda pula. ahaks :)
"It's good to know something new."

Thursday, September 23, 2010

DI MANAKAH RASIONALNYA?

Hey guyz... ada satu situasi yang rasanya harus dikongsi untuk melegakan 'kerawang atma'ku. Isu kecil sahaja tapi cuma menjadikannya sebagai satu gangguan untuk mood ceria Aidilfitri tahun ini.

Apabila mertua disahkan kanser paru-paru dan perut tahap 4 pada Mac lalu, kami sekeluarga berusaha mendapatkan rawatan alternatif kerana rawatan hospital hanyalah sekadar morfin sebagai ubat tahan sakit paling kuat; dan kaunseling untuk pesakit dan keluarga. Kami akur dengan penerangan doktor bahawa sebagai waris pesakit, pilihan kami hanya terhad kepada menghabiskan sisa waktu yang ada dengannya.

Dalam pada ke sana sini memenuhi keperluan rawatan alternatif, ada pihak yang memberikan sedikit sinar harapan apabila memeperkenalkan satu pusat rawatan Islam di Ipoh. Sejauh itu kami pergi untuk mendapatkan rawatan, 'when it comes to the payment', syarat yang diberi ialah sepotong ayat :"kalau lambat bayar, pesakit lambat sembuh" dalam keadaan kami menerima resit bayaran RM3500!

Saya tidak pernah berkira tentang duit ringgit, namun sepotong ayat itu cukup membuatkan persoalan timbul. Mengapa ada syarat begitu, mengambil kesempatan atas kesulitan dan keadaan kami yang terdesak ini? Sampainya hati...

Keadaan mertua tidak berubah, 'more worst actually', namun keluarganya melihat abah boleh berbual walaupun tidak boleh bergerak sebagai perkembangan positif.

Pendapat doktor yang berdasarkan petunjuk-petunjuk hasil ujian klinikal, biasanya selari dengan kehendak takdir Ilahi. This is fact, accept it, things 'll become better, I think. You?

Penyudahnya, janji Abah dengan Allah tetap tiba. Mungkin disebabkan tidak pernah menjaga pesakit yang terlantar, penjagaan kebersihan Abah agak terabai menyebabkan organ termasuk jantung tidak berfungsi akibat jangkitan kuman. Beliau meninggal dunia kerana menanggung kesakitan akibat kanser dan serangan kuman dalam darah dan organ.

Tinggallah anak-anaknya meneruskan kehidupan mengikut acuan fikiran dan kepercayaan mereka yang telah menggugat silaturahim antara saya dan mereka... Sungguh mengecewakan :(

2 comments:

JaJa'Z said...

susah nak mengomennya....

caterina chalis said...

erkk.....org ade PhD pun pening nk komen neh....inikan lupa budak degree cm sye ni...dh la undergraduate lak tuh...he3 but its teach me what a life....=)

Popular Posts