salam kasih sayang berpanjangan...

Selamat datang dan selamat berkenalan kepada semua 'blogwalking'. Kalau dah menjengah tu, tinggalkanlah mesej supaya saya dapat 'walking' ke blog anda pula. ahaks :)
"It's good to know something new."

Monday, May 24, 2010

KAMI GURU MALAYSIA

salam dan sejahtera buat diriku sendiri... :)
16 Mei 2010 mencatat memori manis apabila kami guru2 daerah Kuantan khasnya berpeluang menyambut Hari Guru peringkat kebangsaan di Kuantan, Pahang menjadi tuan rumah adanya. terimbas sejarah mulanya pembabitan saya dalam bidang yang begitu asing ini.

I'm crazy on journalist!! I really crazy on it... persiapan SPM dan STPM bertemankan radio transistor dengan celoteh penyampainya yang segar sepanjang malam, saya menyimpan cita-cita untuk bekerja sebagai wartawan, satu karier asing di kampung saya 20 tahun lalu. so, I'm struggle on it. saya mencari maklumat, straight ke STPM kerana kursus Kewartawanan di ITM ketika itu mensyaratkan STPM sebagai tiket mengambil kursus itu.

ketika rakan2 lain merayakan kejayaan diterima masuk ke ITM selepas SPM (ketika itu memasuki ITM idaman semua lepasan SPM), saya pejam mata meneruskan pelajaran hingga selesai STPM. namun beralih arah dari ITM Shah Alam dengan mengisi borang kursus Komunikasi Kewartawanan yang ditawarkan di USM, Pulau Pinang.

saya all out ketika menjalani latihan amali di Karangkraf SB, ketika itu di TTDI, KL. ketika ditanya Ketua Pengarang, Encik Abdul Jalil Ali tentang minat sya ketika itu, pada usia 24 tahun, sudah tentu hiburan masih menguasai fikiran. saya kira saya cemerlang di Media Hiburan (MH) kerana selepas temubual dengan Haliza Misbun, Karangkraf menawarkan jawatan wartawan kepada saya selepas selesai berijazah.

penangan cinta mungkin, saya bertukar bidang pendidikan tidak sampai setahun bergelar wartawan, karier yang saya kejar sejak di bangku sekolah!

saya teringat saya pernah berkata kepada seseorang: "being teacher is the last thing that I will do".

and.... here I am!!! tekad, keinginan, semangat dan perjuangan. saya mendapat tempat dalam bidang pendidikan kerana semua itu, tidak ada sebarang kabel. benar... memasuki dunia pendidikan tanpa minat memang berbahaya. kita cenderung berdosa kepada pelajar. maafkan saya 3 Gigih 2003, kerana menjadi kelas eksperimen saya. saya fikir saya akan bertukar tempat kerja sepuluh kali setahun kot....

surprise... hampir 9 tahun saya masih di sini, dalam dunia pendidikan mengabadikan kudrat selagi terdaya untuk nusa dan bangsa (wah...!!!). begitu begini, rupa2nya kerjaya dalam bidang ini memberikan sinar untuk dinikmati biarpun perjuangan tidak pernah selesai.

dan, berada di sini menghayati puisi Guru Oh Guru karya agung Allahyarham Usman Awang, saya menyapu air mata yang menitis. begitu mulia pekerjaan kami, apakah kami sanggup khianati dengan segala macam tuntutan golongan guru yang tidak pernah habis, dengan cara kita meladeni pelajar hari ini? oh, sungguh ironi dengan penghargaan dan penghormatan yang diberi sebegitu rupa! apakah lagi yang belum cukup diberi kepada kita? apakah kita sudah all out memberi kepada anak-anak murid kita, hingga segala macam rungutan tidak pernah berkesudahan?

berdiri menyanyikan lagu Guru Malaysia penuh bangga, apakah kita sudah tunaikan apa yang kita janji? saya fikir belum...

benar kata Datin Shamsiah daripada Bahagian Teknologi Pendidikan KPM, Bukit Kiara,
jika kita samakan pekerjaan kita dengan rakan kita yang menduduki kerusi lain di sektor awam seperti;

** semua pegawai bergred 41 yang ada kerani, ada bilik sendiri, pergi mana2 ada driver dengan kenderaan pejabat, ada rakan sama gred dengan kita merasmikan majlis (Tok Penghulu @ Penolong Pegawai Daerah -- ADO),
** ada yang sama gred dgn kita sebagai Penolong Ketua Sektor...
** kalau di hospital kita sama gred dengan doktor kot... ada ramai nurse utk diberi arahan;
** mungkin kita sama dengan Pengurus bank ????

jika kita menyamakan kedudukan pekerjaan kita sama dengan mereka, kita menuntut keselesaan dan kemudahan seperti yang mereka ada, timbangkan semula, kita mungkin salah pilih kerja! GURU bukan pekerjaan untuk KITA. kata Datin Shamsiah, anda kena letak jawatanlah kalau begitu. salah pekerjaan!!!

adakala sms hari guru dan rungutan di akhbar2 guru merangkap segala2 pekerjaan... tukang itu ini, segala 'PE...' yang ada. yes, you are!

kembali ke alam realiti, bersyukur dengan apa yang ada, laksanakanlah tugasan kita tanpa sebarang TANDA-TANDA tidak puas hati (banyaklah jenis tanda-tandanya, kan...). semoga kita tenang menghadapi rutin pekerjaan kita yang kita rasa kita telah pilih dengan betul ini.

saya yang menjadikan karier ini sebagai pilihan terakhir, kini menerima dan melaksanakan tanggungjawab ini dengan lapang dada, anda yang memilih bidang pendidikan sebagai pilihan pertama ketika ke universiti, bagaimana pula? takkan tidak boleh lebih daripada saya? rugilah KPM........;) LOL

No comments:

Popular Posts