salam kasih sayang berpanjangan...

Selamat datang dan selamat berkenalan kepada semua 'blogwalking'. Kalau dah menjengah tu, tinggalkanlah mesej supaya saya dapat 'walking' ke blog anda pula. ahaks :)
"It's good to know something new."

Tuesday, June 1, 2010

draf ULBS menengah atas F4 MPV

SELAMATKAN HIDUPAN LIAR

PENGERUSI (P):
Salam dan salam sejahtera kepada guru penasihat, Puan Faziah Jaafar dan rakan-rakan dari kelas 4MPV. Bersyukur kita kpd Ilahi kerana dengan limpahan rahmat dan kurnia-Nya, kita dapat berkumpul bersama-sama dalam acara Forum Khas bersempena penilaian ULBS pada tahun ini.

Tajuk kupasan forum kami pada hari ini ialah kempen Selamatkan Hidupan Liar. Untuk tidak membuang masa, saya perkenalkan ahli panel forum pada kali ini iaitu di sebelah kanan saya, ____________________________________________ dari __________(nama jabatan)_____________, dan_______________________; manakala di sebelah kiri saya ialah _________(nama jabatan) ________________ dari ____________(nama jabatan)__________.

Hadirin yang dimuliakan, biarlah saya terus ke soalan pertama untuk panel yang pertama iaitu _______________________; bolehkah saudari nyatakan definisi atau maksud _____________tema/kata kunci_____________ yang kita perkatakan pada hari ini?

PANEL 1 (P1):

Terima kasih saudari/a pengerusi majlis. Salam sejahtera kpd semua hadirin yang mengikuti forum pada hari ini. Merujuk kepada soalan pengerusi sebentar tadi, ______________kata kunci_______________ membawa banyak maksud, antaranya _____________(rujuk kamus)_______________. Memang tidak dinafikan bahawa spesies hidupan liar di negara kita kian terancam hari demi hari. Bukan sedikit spesies hidupan liar yang kini hanya tinggal nama seperti _____________________, _______________________, _____________________ dan banyak lagi jenis haiwan liar yang sudah pupus. Kepada saya, kitalah sebagai generasi yang tinggal perlu berusaha untuk meneruskan kelestarian hidupan ini dan menyelamatkan spesies yang masih tinggal.

P:
Terima kasih saudari/a ____________________. Ya, saya setuju dgn pernyataan panel pertama kita tadi bahawa hidupan liar semakin terancam dan kian pupus dari habitat semula jadi mereka. Fokus kita pada hari ini berkaitan haiwan liar yang perlu diberi perhatian agar tidak pupus ialah penyu; sejenis spesies yang memang terancam dan jumlahnya kian berkurangan hari demi hari.

Saya ingin bertanya kpd Panel kita yg kedua; apakah sebab-sebab yang menyebabkan haiwan seperti penyu ini kian berkurangan. Apakah sebabnya saudara/i?

PANEL 2 (P2):
Ya, terima kasih saudara/I pengerusi majlis. Salam sejahtera kpd semua hadirin yang mengikuti forum pada hari ini. Merujuk kepada soalan pengerusi sebentar tadi, saya bersetuju untuk mengatakan bahawa penyu antara hidupan liar yang mengalami kepupusan dan memerlukan perhatian serius semua pihak bagi mengelakkan ia terus pupus.

Pengerusi, pada hemat saya antara sebab yang menyumbang kepada kepupusan spesies penyu ini antaranya pencemaran laut yang kian berleluasa pada dekad-dekad terakhir ini. Pembuangan sampah-sarap, tumpahan minyak, pelepasan sisa kilang seperti sisa toksik ke laut lepas menyebabkan laut sudah tidak menjadi habitat yang baik untuk hidupan akuatik termasuklah penyu.

Dalam hal ini, bukan penyu sahaja yang menjadi mangsa, malahan semua hidupan marin menjadi mangsa dan kehilangan habitat yang sempurna. Tidak hairanlah penyu yang kita tahu sukar untuk mencapai tahap dewasa pada habitat yang biasa, apatah lagi jika habitat mereka terancam, lagilah haiwan ini semakin pupus. Kembali kpd pengerusi. Terima kasih.

P:
Terima kasih saudari/a ____________________. Ya, saya setuju dgn pernyataan panel kita yang kedua tadi bahawa memanglah pencemaran laut atau marin menjadi antara punca utama kepupusan penyu. Sebab itulah kita sebagai rakyat Malaysia perlu mengelakkan daripada terus melakukan aktiviti yang boleh menyebabkan pencemaran laut seperti aktiviti2 yg telah disenaraikan oleh panel kedua kita sebentar tadi.

Hadirin yang dihormati, marilah kita beralih kepada panel kita yang ketiga. Mungkinlah ada lagi penyebab yang memberi sumbangan terhadap kepupusan dan kemusnahan habitat untuk penyu ini?

PANEL 3(P3):
Ya, terima kasih saudara/i pengerusi majlis. Salam sejahtera kpd semua hadirin yang mengikuti forum pada hari ini. Merujuk kepada soalan pengerusi sebentar tadi, saya bersetuju untuk mengatakan bahawa penyu antara hidupan liar yang mengalami kepupusan dan memerlukan perhatian serius semua pihak bagi mengelakkan ia terus pupus dari muka bumi ini seperti dinosaur.

Saya ingin menambah bahawa selain pencemaran laut sebagai penyebab seperti yang diperkatakan oleh panel kita yang kedua tadi iaitu saudara/i ________________, saya percaya kegiatan pemburu haram juag menjadi punca kepupusan penyu.

Saya ingin menekankan bahawa ada sesetengah orang yang menganggap bahawa penyu merupakan hidangan eksotik yang istimewa dan sukar diperoleh. Penyu mengalami nasib yang sama dengan gajah sebenarnya yang diburu untuk gading, atau buaya dan harimau yang diburu secara besar-besaran untuk industri barangan kulit.

PUSINGAN 2

P: Terima kasih kpd penonton kerana masih lagi setia mengikuti perbincangan kita pd hari ini berkaitan dgn tajuk _________________________________ . Sekarang kita akan beralih ke pusingan kedua forum pd hari ini. Saya ingin menujukan soalan ini kepada panel kita yang kedua iaitu saudara/i ____________; apakah kesan paling ketara pencemaran laut ini terutamanya kepada hidupan marin dan pelaut khususnya nelayan terutamanya nelayan kecil di perairan kita? Silakan.

P1: Terima kasih kpd Pengerusi. Sungguh bagus soalan yg diberikan kerana kita memang perlu prihatin terhadap kesan akibat setiap tindakan kita terutamanya yang melibatkan alam sekitar kita. Saya merujuk kepada kajian ___________________ yg menyatakan bahawa kesan paling ketara kpd hidupan laut terutmanya ikan dan terumbu karang ialah _____________________________. Nelayan kita juga menerima kesan buruk antaranya seperti ________________________ akibat pencemaran laut ini.

Saya ingin menarik perhatian penonton bahawa sehingga tahun 2009, purata pendapatan nelayan hasil tangkapan laut menurun dgn sangat ketara. Kita bukan sekali mendengar rungutan dan keluhan para nelayan kecil kita berkaitan hasil tangkapan laut mereka.

P: Terima kasih kpd saudara/i _______________ atas pembentangan yg sgt jelas itu. Beralih kita kpd panel yang kedua. Soalan saya ialah ________________________ kesan kpd negara.

P2: Jawapan.

P: Terima kasih kpd saudara/i _______________ atas pembentangan yg sgt jelas itu. Beralih kita kpd panel yang ketiga. Soalan saya ialah ________________________ kesan kpd planet bumi/keseluruhan.

P3: Jawapan: kesan kpd dunia secara keseluruhan.

P: Soalan kpd panel 1: Langkah mengatasi pencemaran daripada lebih berleluasa.

P1: Jawapan dlm bentuk cadangan.

P: Soalan kpd Panel 2 & 3.

Nota: Begitulah pusingan Pengerusi dalam tugasnya melontarkan soalan hinggalah pusingan kesimpulannya.

Selamat menulis skrip dan selamat membentangkan tajuk masing-masing. Terima kasih.


LAGUKU JADIKAN KENANGAN
PENAWAR HATI RINDU
DIRIKU USAH KAU KENANGKAN
AKU PENGHIBURMU…

TERIMALAH PERSEMBAHAN
DARIKU YANG BERKELANA
SEMOGA DAPAT MENGHIBURKAN
DIRIMU SELAMA-LAMA…

No comments:

Popular Posts